Web gune honek cookieak erabiltzen ditu, propioak eta beste batzurenak. Nabigatzen jarraituz gero gure cookien politika onartzen duzula ulertzen da.

BERTSIO OSOA

BERTSIO MUGIKORRA

PSE-EE DONOSTIA

BULETINAREN HARPIDETZA

EGURALDIA DONOSTIAN

BERRIAK

2020 ABE 16

DIGITALIZAZIOA, DONOSTIAKO MERKATARITZAREN ERRONKA

Donostiako Merkataritza Suspertzeko Plan Bereziak (PERCO), merkataritza-sektorea suspertzen lagunduko duten neurriak eta jarduerak identifikatzera bideratuak, eraldaketa digitala aipatzen du sektoreak datozen urteetan egin behar duen apustu handi gisa.

Marisol Garmendia Ekonomia Bultzatzeko zinegotziak adierazi duenez, "merkataritza edozein hiriren ekonomiaren bizkarrezurra da, baita Donostiarena ere. Negozio eta enplegu asko sortzen ditu sektore horrek, eta pandemiak eraginda, modernizazio eta iraultza garrantzitsuari aurre egin behar zaio, tokiko ekonomiaren, lanpostuen sorreraren eta auzoen kohesioaren eragileetako bat izaten jarraitzeko".

Plana Eusko Jaurlaritzaren merkataritza suspertzeko estrategiaren barruan dago, eta merkataritza-sektoreko eragile publiko eta pribatuek parte hartu duten elkarrizketen eta inkesten partaidetza-prozesu baten bidez egin da.

"Hiriko merkataritza lehiakor eta jasangarria garatzen laguntzea da helburua, errealitate sozioekonomiko berrira egokitzen laguntzea, Donostia erosketa-hiri gisa kokatuz, eremu erakargarri eta dinamikoekin", adierazi du Garmendiak.

Azken hamar urteetan establezimenduen kopurua %23 jaitsi den arren, 2008an 3.404 establezimendu izatetik iaz 2.622 izatera igaro da. Hala eta guztiz ere, Donostiak merkataritza-dentsitate handieneko euskal hiriburua izaten jarraitzen du, Bilbo eta Gasteiz aurrean dituela. Donostiako merkataritzaren garrantzia 2.622 establezimendutan eta 8.870 enplegutan islatzen da.

Merkataritza-establezimenduen galera, ñabardurekin edo hainbat arrazoirekin, hiriko auzo guztietara eta merkataritzaren adar guztietara iritsi da.

2019an, Zentroak eta Alde Zaharrak erregistratu zituzten merkataritza-dentsitate handienak (46-50 saltoki 1.000 biztanleko). Jarraian, Gros (21x1.000 bizt.), Amara eta Antigua (11x1.000 bizt.), eta Intxaurrondo eta Egia, auzo-dentsitate komertzial mugatuagoekin (5-7x1.000 bizt.) Dentsitate txikiena dutenak Loiola/Martuene/Zubieta (5,4) eta Aiete/Miramon (2,3) dira.

ENPLEGUA ETA MERKATARITZA-GASTUA

Urteotan, igo egin da zerbitzuen eta ostalaritzaren gastua (irakaskuntza, osasuna, garraioa, jatetxeak eta hotelak...), eta jaitsi egin da merkataritzaren gastua (altzariak eta etxeko gauzak, jantziak eta oinetakoak, aisialdia eta kultura...). Hiriko gastuaren % 75 inguru auzoan eta hiriguneko merkataritzan egiten da.

Donostiako biztanleen %96k astean behin baino gehiagotan erosten du, eta, neurri handi batean, oinez mugitzen da: %68 hiri osoan, eta %80 Erdialdean, Alde Zaharrean, Amaran, Grosen eta Egian. Eta aipatu beharreko datu bat: gastuaren %13 Donostiatik kanpo egiten da, bai beste udalerri batzuetako merkataritza-guneetan, bai EAEko beste hiriburu batzuetan edo Frantzian.

Donostiako merkataritzaren fakturazioa honela banatzen da: tokiko bezeroa %52 da, Donostialdekoa %25,7, eta bisitariei eta turistei egindako salmentak %22,3 dira.

2020an, egiaztatu da saltoki gehienak errentapeko lokal batean daudela (%66), eta %28,2 lokal horren jabea da. Ostalaritzan, %59,1 alokatutako lokalak dira, eta %36,4 jabetzakoak.

Nolabaiteko ezkortasuna ikusten da, pandemiaren egoerak eraginda. %23k uste du litekeena dela epe ertainean establezimendua itxi behar izatea. Portzentaje hori %30era igotzen da Grosen, %35era Antiguan eta %38ra Alde Zaharrean. Nolanahi ere, merkataritzaren bi herenek adierazten dute negozioaren batez besteko bideragarritasuna eta %12k bideragarritasun handia.

Donostiako merkataritzak 8.870 pertsonari ematen die lana, hau da, Donostiako biztanleria landunaren % 11ri. Batez besteko dimentsioa 2,7 enplegukoa da saltoki bakoitzeko, gehienak emakumeak, eta batez besteko adina 51 urtekoa da.

ONLINE MERKATARITZA

Donostiarren % 45,5ek Internet bidez erosten zuen pandemiaren aurretik, eta datu hori modu esponentzialean igo da. Merkataritza-gastuaren % 3,5 da, eta ehuneko hori % 8,1era igo daiteke 2021ean. Donostiar bakoitzeko online erosketen batez bestekoa urtean 425 €-koa da.

Oraindik gutxi dira online salmenta egiten duten Donostiako saltokiak, % 37 baino ez. Aldiz, merkataritza-jarduera sustatzeko sare sozialen erabilera establezimenduen % 77ra iristen da.

PSE-EE DONOSTIA PSE-EE